Omaishoitajalle 5 vinkkiä jaksamiseen

Oman elämän vaihtelevat elämäntilanteet huomaa useimmiten vasta jälkikäteen. Vaativissa ja isoissa muutoksissa on tärkeää vastaanottaa ja pyytää apua. Suomessa on noin 60 000 sitovaa ja vaativaa omaishoitotilannetta, jossa läheisestä huolehtiminen on ympärivuorokautista paljon apua vaativaa. Omaishoidon tukea saa hieman yli 44 000 omaishoitajaa. Mitä on omaishoito

Oletpa virallinen omaishoitaja tai välillä apua läheiselle antava, huolehdi omasta hyvinvoinnistasi. Avun tarve kasvaa vähitellen, aivan huomaamatta olet tilanteessa, jossa omat voimat ovat huvenneet vähiin. Jos pystyt miettimään avuntarpeen ja omien voimavarojen suhdetta, olet jo hyvällä tiellä huolehtimassa omasta hyvinvoinnistasi.

Pyydä apua ja käytä tueksi suunniteltuja palveluja

Parisuhde on muuttunut usein enemmän hoitosuhteeksi jo ennen omaishoitajuuden alkua. Omaishoito on vaativaa työtä, vaikka sitä tehdään osana omaa elämää kotona tai etänä. Monille on vaikeaa käyttää omaishoidon vapaata, koska oma puoliso ei halua lähteä kotoa minnekään. Monta kertaa olen myös kuullut sanottavan ”mitä vapaata sinä tarvitset minähän tässä se sairas olen?” Nämä lakisääteiset vapaat, joita itse nimitän molempien virkistäytymispäiviksi ovat erittäin tärkeitä omaishoitajan lepohetkiä. Hetki irti arjen rutiineista, aikaa levolle ja virkistymiselle.

Omaishoitajille on erilaisia kursseja ja neuvontapuhelin mm. Omaishoitajien ja läheisten liitto. omaishoidon neuvonta. Oman kunnan palveluohjaajalta saa myös apua. Tiedon lisäksi kannattaa opetella arkea helpottavia rutiineja ja tosiaan pyytää apua myös läheisiltä.

Nukutko riittävästi ja hyvin?

Nukkuminen on niitä elämän isoja asioita, jonka tärkeyden huomaa vasta sitten, kun unta ei ole riittävästi tai se ei ole virkistävää. Omaishoitotilanteessa huonosti nukkuminen ei aina korjaannu ns. tavallisilla konsteilla: säännöllinen unirytmi, hyvä sänky ja vuodevaatteet, viilennetty ja pimeä huone, villasukat, pieni iltapala. Molempien nukkuminen voi vaatia uusia rutiineja ja eri huoneissa nukkuminen voi vaatia järjestelyjä. Uniongelmat voivat johtua myös sairauksista esim. uniapnea, jotka kannattaa selvittää lääkärin kautta.

Harrastukset tuovat lepoa eri tavoin

Virkistäviä asioita ovat yleisesti itseä kiinnostavat jutut, joita löytyy kulttuurista, liikunnasta, uuden taidon opettelusta, käsitöistä, kalastuksesta, keräilystä jne. Lepoa mielelle on erilaisiin asioihin paneutuminen, hetkeksi pois arjen rutiineista ja huolista. Lepoa voi olla myös kotoa pois lähteminen esim. istuminen kahvilassa, käyminen konsertissa tai asioiden hoitaminen omassa tahdissa. Kannattaa kokeilla! Jos tuntuu siltä, että harrastamaan pääseminen vaatii liikaa järjestelyjä, pyydä apua. Voit pyytää myös lahjaksi itsellesi ”sijaisen” pariksi tunniksi.

Ota ystävät mukaan arkeen

Vieraiden kutsuminen kotiin voi tuntua vaikealta monella tavalla. Pitäisikö laittaa kahvileipää, siivota ym., jos pyytää kotiin ystävän. Entä sitten, kun puoliso vaatii huomiota kesken kahvittelun. Näistä asioita kannattaa puhua ystävien kanssa etukäteen, ei kahvittelun tarvitse olla niin virallista. Lähtekää yhdessä kaikki kolme tai neljä kauppareissulle. Monia asioita voi hoitaa helpommin, kun mukana on kaksi huolehtimaan kykenevää henkilöä. Puhelinta voi hyödyntää, kun tarvitsee kuuntelijaa arjessa. Keksi oma tapa, ota muita ihmisiä mukaan arkeen!

Ulkoile joka päivä

Ajattele joskus itseäsi ja luo rutiinit, jotka tuovat sinulle hyvää mieltä. Pieni asia joka päivä on yllättävän merkityksellinen pitkän ajan kuluessa. Voitko pidentää kauppareissua 10 min. ja tehdä pienen kävelylenkin. Mikä muu asia on sellainen, että poistut kotiovesta ja samalla voit ulkoilla 10 min. Tämä 10 min. kannattaa ottaa itselle eikä siitä tarvitse sen enempää raportoida kenellekään muulle. Kokeile! Toivottavasti sinua hymyilyttää lenkin tehtyäsi.

Omavalmentaja kotona ®

– eläkeläisille, jotka haluavat uuden aktiivisemman suunnan elämälle. Ota yhteyttä, saat ehdotuksen sopivasta valmennuksesta!