Viisi vinkkiä sairaalasta kotiutuneelle

Olen kuullut monenlaisia tarinoita siitä, miten yksin ihminen tuntee olevansa kotiutuessaan sairaalasta, niin kuin käytäntöön kuuluu, mahdollisimman nopeasti. Toisaalta monet ihmiset ovat helpottuneita, kun he pääsevät toipumaan rauhassa kotonaan. Nopea kotiutuminen on tärkeää toipumisen kannalta eikä sairaalaan liittyvää infektioriskiä kannata aliarvioida.

Liikkeelle voinnin mukaan

Sairaalassa autetaan sängystä ylös heti, kun jalat kantavat. Se on sekä toipumisen että komplikaatioiden välttämisen kannalta tärkeää. Mitä kauemmin on sängyssä, sen vaikeampi on nousta ylös. Pikkuhiljaa liikkeelle ja sitten vähitellen kotiaskareita tekemään. Kuntoutus sairaalasta saatujen ohjeiden mukaan. Kaikki liike, mitä voi tehdä on hyväksi.

Aseta tavoite

Sairaalasta kotiutumisen jälkeen ”pää alkaa selvitä”, muutaman päivän päästä, mutta olo tuntuu vielä vaikealta. Monelle tulee silloin toisenlaisia vaivoja kuten toivottomuus ja periksi antaminen. Mielen valtaavat ajatukset: ei minun enää tarvitse, olen jo niin vanha tai tämä oli tässä ei minusta enää ”eläjää” tule. Näihin vaivoihin auttaa annettu ”sairausloma”. Kannattaa kysyä lääkäriltä, miten pitkä sairausloma ko. taudissa annettaisiin työikäiselle. Tähän voi vielä lisätä ikälisän, jonka jälkeen tavoite on selvä. Tavoite kannattaa kertoa myös läheisille, jolloin yhdessä heidän kanssaan voi miettiä keinoja, joilla pääsee takaisin kuntoon.

Tarkista lääkkeet

Jokaisen perustaitoihin kuuluu tietää, mihin vaivoihin ja mitä lääkkeitä itsellä on. Sairaalasta kotiutuessa on tarpeen verrata, onko lääkelistaan tullut uusia lääkkeitä ja mihin vaivaan ne on määrätty. Bakteeritulehduksiin määrättävä antibioottikuuri on kaikille tuttu hoito. Samanlaisia kuureja on muissakin lääkkeissä. Erityisesti silloin, jos on ollut potilaana monessa eri paikassa, on vaarana, että jotkut akuuttiin tilanteeseen tarkoitetut lääkkeet ovat ”jääneet päälle”. Tarkista, että lääkelistasi on ajantasalla.

Muista syödä säännöllisesti

Monipuolinen ravinto on tärkeää toipumisen ja kuntoutumisen kannalta. Kuinka voit järjestää itsellesi neljä-viisi ruokailuhetkeä päivässä? Tässä asiassa kannattaa pyytää apua läheisiltä. Yhdessä voitte valita sopivimman tavan käydä kaupassa, tilata ruokakassin tai tilata valmista ruokaa. Voisitko pyytää vierailta, jotka tulevat tervehtimään ”ruokalahjoja” kukkien sijaan?

Varaa aikaa iloa tuottaviin asioihin

Toipuminen vie aikaa ja päivät ovat erilaisia. Tässä tilanteessa on hyvä ottaa ajankäyttö omiin käsiin tai voisiko sanoa niin, että oman elämän hallintaa ei tarvitse antaa muille, vaikka tarvitsee apua. Vieraita voi ottaa vastaan sen verran kuin itse jaksaa. Jos ei ole tulossa ketään vieraita, soita ystäväpalveluun tai seurakuntaan pyytääksesi neuvoa, mistä saisi juttukaverin. Ehkä et välitä ollenkaan muiden seurasta, varaa kuitenkin päivään hetki jollekin mukavalle ja ilahduttavalle asialle. Aivan mahtavaa on esim. seurata lintujen touhuja pihalla.

Ennaltaehkäisy on paras keino saada elää oman näköistä elämää mahdollisimman pitkään. Tee siis kaikki nämä asiat jo nyt. Sairauksista paranemin on nopeampaa, kun olet hyvässä kunnossa.

Omavalmentaja kotona ®

– eläkeläisille, jotka haluavat uuden aktiivisemman suunnan elämälle. Ota yhteyttä, saat ehdotuksen sopivasta valmennuksesta!